Wie is Damiën?
Al geruime tijd werkt Damiën bij prospex als content creator. In de tijd dat hij bij prospex werkzaam is, heeft hij de video content van het bedrijf naar een hoger niveau getild. “Als video content creator heb ik een brede functie die niet alleen video, maar ook andere creatieve uitingen omvat. Ik ben altijd op zoek naar inspirerende ontwikkelingen binnen mijn vakgebied. Wat zijn de trends? Wat valt er te leren van andere creatievelingen? Hoe kan ik onze content nog nét een stukje beter maken? Bij prospex zit ik daarom helemaal op mijn plek, want daar is altijd ruimte voor verdere groei en staat men open voor nieuwe, innovatieve ideeën.”
Benieuwd hoe een werkdag van Damiën er uit ziet? Je leest het hieronder!
Hoe mijn dag eruit ziet…
06:20 uur: De wekker gaat…net weer wat te weinig uurtjes geslapen. Maar goed, dan vanavond maar wat eerder naar bed (is wat ik mijzelf dagelijks wijs maak). Op de planning staat een nieuwe werkdag vol mooie, nieuwe kansen. Stiekem heb ik er toch wel een beetje zin in! Ik spring onder de (koude) douche, maak een lekkere lunch voor in de middag, neem afscheid en off I go!
7.35 uur: Wanneer ik niet vanuit huis werk vertrek ik vanuit Alphen aan den Rijn richting de zaak, zo ook vandaag. Ik stap op de bus richting Schiphol, waar ik het altijd voor het uitkiezen heb qua zitplek. Ik klap mijn laptop open en begin alvast met scrollen door LinkedIn voor inspiratie. Misschien zie ik weer wat leuke content voorbijkomen waar wij ook mee kunnen experimenteren. De tijd vliegt voorbij!
8.50 uur: Het is al gezellig druk als ik aankom op kantoor. Voordat ik plaatsneem achter mijn computer haal ik even een kop thee voor mezelf en, omdat ik zo’n toffe peer ben, haal ik ook gelijk koffie en thee voor mijn collega’s. Dan is het tijd om aan de slag te gaan. Vandaag weer een drukke dag voor de boeg. Later op de dag heb ik een shoot op de planning staan, maar tot die tijd duik ik weer lekker de montage in.
11.00 uur: Timothy, onze grafisch designer, vraagt mij of ik een momentje heb om mee te kijken naar een nieuw design. Voor we het weten zijn we een half uur aan het sparren. Wanneer we kritisch kijken naar onze content ligt de focus vooral op wat mensen weet te prikkelen en te overtuigen. Want of het nu video, tekst of beeld is, bij elke uiting is het de grootste uitdaging om op te vallen tussen een zee van content. Hoe zorg je ervoor dat mensen blijven kijken? Of beter nog: hoe kunnen we de mensen activeren om bijvoorbeeld een andere blog te lezen of een whitepaper te downloaden? Uiteindelijk zijn we allebei tevreden over het design en ga ik door met mijn eigen project.
11.30 uur: Vanmiddag gaan we naar een klant voor nieuwe opnames. Ik besteed mijn tijd tot de lunch om de planning en het script nog een keer zorgvuldig na te lopen. Bij een videoproductie komt toch best een hoop kijken en je loopt altijd wel tegen problemen aan tijdens de opnames. Door van tevoren goed denkwerk te verrichten, kunnen een aantal van deze problemen voorkomen worden. Dat maakt mijn leven niet alleen een stukje makkelijker, maar dat komt vooral ook de kwaliteit van de video’s ten goede. Het is dan ook mijn doel om efficiënt professioneel maar authentiek-ogende video content te maken met een duidelijke, korte boodschap.
12.30 uur: Aangezien de opnames straks op een locatie vlak bij ons kantoor zijn, kan ik nog even samen met mijn collega’s lunchen. Het gebeurt ook wel eens dat de opnamelocatie verder weg is, zoals in Amersfoort of zelfs België, dan lunch ik wat eerder of gaan we bij de klant lunchen. Dit keer kan gezellig met mijn collega’s lunchen. Het is zo gezellig dat ik na een half uur uitroep: ‘O #$@&%*!, is het al zo laat!? Ik moet naar de klant!’
13.30 uur: Top, ik ben nog op tijd op de locatie aangekomen. Voordat de opnames starten, ben ik druk bezig met alle voorbereidingen. Er zijn veel factoren die de kwaliteit bepalen van een video. Gelukkig is een groot deel van die factoren van tevoren aardig te beïnvloeden, of op zijn minst rekening mee te houden. Ik scout voor visueel-aantrekkelijke locaties om als achtergrond te gebruiken, check de akoestiek in de ruimtes, zet de belichting en andere apparatuur op, neem het script door met de klant en een half uurtje later kunnen we dan echt van start gaan.
15.30 uur: Even een pauze. Het gaat enorm goed! De klant komt heel authentiek over op camera. Normaal gesproken plannen we drie uur voor de opnames, maar ik verwacht dat we dit keer eerder klaar zijn. Nog 1 video te gaan.
16.30: Omdat de opnames zo voorspoedig zijn verlopen ben ik nog even terug naar kantoor gegaan. We zijn namelijk bezig met het ontwikkelen van onze nieuwe studio. Er zijn zoveel mooie mogelijkheden dat ik nog even flink in de research duik. Ik wil namelijk niet zomaar wat doen, maar juist eerst een goed plan van aanpak maken zodat we het vanaf het begin goed doen. Zo ben ik van plan om binnenkort podcasts op te nemen in de studio. Maar ja, dan ben je er nog niet. Want hoe zit het bijvoorbeeld met het geluid in de studio? Hoe kunnen we een huiselijke sfeer te creeën? Is er genoeg licht? Daarnaast moeten we genoeg ruimte overhouden om portretfoto’s te schieten en een video op te nemen voor de green screen, dus ook daar wil ik alvast rekening mee houden.
17.30 uur: Time flies when you’re having fun! Deze dag zit er alweer op. Nog even mijn uren inboeken en dan kan ik weer naar huis. Na zo’n lange dag kijk ik uit om gezellig thuis te komen bij mijn partner en goudvis. Lekker samen wat eten en nog samen een leuke film kijken tot laat. Morgen weer een nieuwe werkdag op de planning.