De {digitale} klantreis
Het groeiende aantal millennials op de arbeidsmarkt maakt ook dat de klantreis digitaler is dan ooit. Ze oriënteren zich grotendeels digitaal; een kans om eerder in de salesfunnel het verschil te maken! 92% van alle B2B kopers doet eerst online onderzoek zegt LinkedIn. Meer dan de helft van de klantreis zit er dus al op voordat sales erbij betrokken wordt. Start daarom vroeg met het (digitaal) bouwen én onderhouden van relaties. Geloof me, social networking leads converteren zeven keer beter dan andere leads. Een enorme kans dus!
Netwerken is ook werken
Weet je precies wie je wil targeten, hoe de DMU eruitziet en welke functietitels zij dragen? Dan kun je beginnen met de uitbouw van je LinkedIn netwerk. Zelf gebruik ik de Sales Navigator tool van LinkedIn. Die geeft me binnen no-time een lijst van 500 tot 1000 potentiële klanten.
‘Linkedinnen’ is trouwens gewoon werken en niet iets wat je tussendoor even doet. Maak een LinkedIn-routine voor jezelf: bezoek dagelijks nieuwe profielen en verstuur connectieverzoeken. Geaccepteerd verzoek? Stuur even een bedankbericht. Door actief het gesprek aan te gaan bouw je aan een relatie. Zo kom je uiteindelijk tot een persoonlijke kennismaking.
Persoonlijk, persoonlijker, persoonlijkst
Met social networking ben je er nog niet, dus hierbij een tip: deel elke week content dat relevant is voor jouw doelgroep. Belangrijk is dat je dit vanuit jouw persoonlijke profiel doet. Want, gemiddeld hebben persoonlijke profielen tien keer meer engagement dan bedrijfspagina’s. Plus, je krijg als snel acht keer meer reacties.
Wie wil winnen gaat dus voor persoonlijk contact. De visvijver begint zich te vullen bij minimaal 250-500 nieuwe connecties. Daarmee heb je ook vaker ‘beet’.