blog

Hoe relevant is jouw content? Onze 8 best practices

Door: Maarten van Rijckevorsel // Strategy Director bij prospex

Zet jij flink in op content marketing? Veel andere B2B bedrijven met jou. Tijd en energie in content productie investeren en regelmatig posten op LinkedIn of andere sociale media. Met de overtuiging dat je zo beter zichtbaar wordt voor je doelgroep. Omdat velen massaal content delen staat de tijdlijn van jouw prospect propvol. En dat maakt opvallen best lastig. Toch ben ik van mening dat het niet onmogelijk is. Jouw content kan de eerste stap zijn richting een persoonlijke relatie én new business; zolang het maar échte en relevante content is. In dit blog deel ik mijn ervaringen om je op weg te helpen!

Een B2B beslisser heeft gemiddeld 1.000 tot 2.000 connecties op LinkedIn. Wekelijks komen daar meer en meer bij. Zijn of haar tijdlijn raakt door alle updates overvol. Niet gek als je het mij vraagt. En dat maakt de concurrentie moordend! Het marketingbudget van B2B bedrijven wordt anders verdeeld sinds de pandemie. Er wordt minder uitgegeven aan offline marketing als beurzen en live events. En juist meer aan online en social media. Adverteren op LinkedIn is dan ook een stuk prijziger geworden en content bureaus hebben het extra druk.

Dé brandstof voor het opbouwen van zakelijke relaties is engaging content. Wederzijdse vertrouwensband is de uitkomst.

Maarten van Rijckevorsel // Strategy Director bij prospex

Kennisleiderschap is alleen voor
{volhouders}

Uiteraard wil je dat je extra budget aan content en LinkedIn zich uitbetaald. Het liefst zo snel mogelijk. Maar laat me je één ding verklappen: social selling is geen sprint, maar een marathon. Zakelijke relaties opbouwen kost tijd, het winnen van wederzijds vertrouwen ook.

Waardevolle, engaging content gaat je hierbij helpen: dat is dé brandstof. Als de content die je deelt relevant is voor jouw doelgroep draagt dit bij aan het vertrouwen. Diezelfde doelgroep ziet jouw kennis als waardevol en zo wordt je kennisleider. Je claimt autoriteit onder je volgers. Content is relevant wanneer het ingaat op uitdagingen, dilemma’s of aspiraties van jouw lezer of kijker. Doe het vooral op een persoonlijke, authentieke manier. Daarmee help je jouw prospect verder op weg in de volgende stap van de klantreis!

Wat zijn mijn best {practices}?

  • Put your money where your mouth is; dus hierbij deel ik een aantal van mijn ervaringen.
  • Het moment waarop je post heeft invloed op de prestaties ervan. Post met een vast ritme; bijvoorbeeld wekelijks of tweewekelijks;
  • Plaats je content op vaste dagen en vaste tijdstippen. Tijdens drie piekmomenten zijn er per dag een verschillend aantal mensen online op LinkedIn. De beste dagen om te posten zijn dinsdag en donderdag om 9:00, 12:00 of 17:00 uur;
  • Een contentkalender is onmisbaar. Leer ook wat wel en niet werkt door engagement statistieken bij te houden. Werk vooruit, content is meestal niet tijdsgebonden. Komt er iets tussendoor? Schuif de rest gewoon door;
  • De eerste twee uur na het posten zijn bepalend. Zorg dus voor veel likes en comments in die eerste cruciale uren. Liever meer comments dan likes, want die hebben zes keer meer invloed op het bereik;
  • Post elke keer wat anders: bijvoorbeeld blogs, polls, sliders en social video’s. Berichten met een caption + afbeelding werken het best.
  • Schrijf in de ik-vorm. Spreek uit jouw expertise. Dit maakt het persoonlijk. Deel jouw visie, mening en spreek uit ervaring;
  • Hou de aandacht van de lezer langer vast. Daarmee verhoog je de ‘dwell-time’. Longreads en sliders zijn hier perfecte opties voor.
  • Maak jezelf herkenbaar met een leuke visuele stijl. Maar vermijd logo’s, bedrijfsnamen en merken. Je wil geen reclame maken!