B2B content marketing^

B2B content^
marketing: wordt
relevant voor je
doelgroep

Hoe word je relevant voor je doelgroep?

Zakelijke prospects zijn over het algemeen immuun voor product push content. Om top-of-mind te worden bij je doelgroep is het delen van relevante kennis en waardevolle inzichten daarom doorslaggevend. Je wint het vertrouwen als je met je content duidelijk maakt dat jij de context van je prospect begrijpt en dat je van waarde kan zijn bij het beetpakken van zijn uitdagingen. Dat vraagt om een heldere strategie vooraf waarin duidelijk is welke content je wil gaan maken en voor wie?

Contentstrategie

Als onderdeel van de integrale B2B leadgeneratie aanpak komen we samen tot een content marketing plan. We bepalen wie de doelgroep is, wat hun uitdagingen zijn en op welke thema’s we  kennisleiderschap kunnen claimen. Het resultaat is een playbook met een heldere way-of-working voor content creatie, een content kalender en diverse content templates. Daarna worden de copywriter en graphic designer aan het werk gezet en starten we met de productie van de blog- en videocontent.

In de B2B zijn thoughtleaders belangrijker dan merken

Maxim Spek // Oprichter

Engaging content die opvalt in je tijdlijn

Iedereen die wel eens door zijn tijdlijn op LinkedIn scrolt kent wel dat gevoel. Heel veel updates maar eigenlijk maar weinig om daadwerkelijk bij stil te staan. Je netwerk deel kennelijk van alles maar helaas is maar weinig echt relevant voor jou. Dat komt omdat de afzender zijn of haar content onvoldoende heeft afgestemd op de interesse en behoefte van de ontvanger. En dus is het niet engaging.

Hoe maak je engaging content?

Kenmerkend voor engaging content is dat het outside-in gemaakt is. Het gebaseerd op uitdagingen, dilemma’s of aspiraties van de doelgroep waar het voor bedoeld is. Het bevat bijvoorbeeld waardevolle learnings of inzichten maar geen product push a.u.b. Ook geen logo’s, USP’s of verkapte verkoop maar persoonlijke ervaringen gericht op het delen van kennis. Het moet de lezer wijzer maken en waar mogelijk helpen met het nemen van zijn volgende stap in de klantreis.

 

Feiten & Cijfers
38%

maakt gebruik van een contentkalender

Feiten & Cijfers
45%

maakt zelf content

Wat levert waardevolle B2B content op?

In de zakelijke markt zie je dat B2B influencers belangrijker worden dan merken als het gaat om het winnen van vertrouwen van prospects. Je hebt gemiddeld 7 tot 9 relevante contactmomenten nodig voordat een prospect bereid is om zaken te gaan doen. En dus is het regelmatig delen van relevante kennis via je persoonlijke LinkedIn profiel ontzettend belangrijk. Vooraf bepalen we op welke thema’s je thoughtleadership wil claimen en die vertalen we in content die je doelgroep echt aanspreekt.

Door structureel relevante kennis te delen met waardevolle content blijf je niet alleen on top-of-mind bij je de doelgroep maar je wordt op den duur ook gezien als expert en thoughtleader in jouw markt. Daarmee heb je een flinke streep voor op je concurrent op onderwerpen die voor je potentiële klanten belangrijk zijn.

Een content marketeer van prospex als drijvende kracht

Een content marketeer van prospex is de drijvende kracht achter de integrale aanpak.  Hij/zij schakelt intern met de content strateeg, met copywriter(s), graphic design, video creator(s),  en de social media marketeers. Daarbij stuurt hij op het behalen van de deadlines, op het behalen van de content KPI’s en hij zorgt ervoor dat de content op tijd wordt gedeeld op LinkedIn.

Van contentmarketing naar telemarketing